10.06.2011

3 av diskursgruppene mine

Her er en liten presentasjon av 3 av diskursgruppene jeg deltar i:



 
Gruppene:
Familien
Dacing crew
Vennegjengen.



Ruudene:

Mamma, pappa, Hannah, Elina, Ada og Emil. Vi er jo biologisk tilknyttet til hverandre, og omgås av den grunn.

Min rolle i familien er veldig tilbaketrukket. Alle i familien er veldig utadvente og har derfor mye a snakke om når vi for eksempel møtes til søndagsmiddag. Derfor er det sjeldent jeg kommer til i samtaler, som gjør meg en mer stille person og en flink lytter.



Freaksene:

Margret, Caroline, Fanny, Kaja, Valdemar, Erik, Marius, Kriss.

Dette er venner jeg omgås mye med på skolen. Her på Sandvika startet jeg uten å kjenne så mange, men nå har jeg blitt bedre og bedre kjent med mine klassekamerater. Vi har mange like interesser som er en stor grunn til at vi henger sammen.

I denne gruppen føler jeg mer " med" enn hjemme, med tanke på snakkemengde i samtaler. En stor grunn til det kan jo være at jeg lager ofte mye vitser. Med andre ord så føler jeg at jeg er en slags " klovn" i gjengen.



Dancing crew:

Hanna, Fanny,Odd, Ada, Ea og Johan.

Vi har danset sammen i snart 11 år. Dratt på turer og opptred sammen mange ganger. Derfor har vi blitt veldig gode venner. Her føler jeg meg mer avslappet i væremåte, men er samtidig "klovn".




FAnnys samtale rundt middagsbordet.

Ved middagsbordet!
Mor, far, Mille, Maja og Fanny sitter rundt bordet og spiser. Du hører konstant smatting og kniver og gafler som møter tallerkener.
De har flere emner de prater om. Mor prøver hardt å vinkle samtalene mot politikk. Obama og Osamah er et av temaene. Midt i opptaket, oppstår det en konflikt fordi lillesøster har vansker med utale av -s. Hun blir sint når faren tar det opp, kritiserer det og blir sur selv.
Du merker at de er veldig klar over at deres samtale blir tatt opp, ved at de for eks. starter med å spørre om hun har begynt å ta opp. Siden de sitter ved middagsbordet, er det vanlig å være sosial og snakke med hverandre. De snakker rett og slett bare for å snakke.
Mor i familien ville jeg sagt styrer samtalen. Hun bringer nye temaer på bordet( bokstavlig talt). Far prøver innimellom å komme med noen morsomheter, men mislyktes.

-- David

1 kommentar:

  1. Bra, David - men jeg mangler etnografianalyse fremdeles...

    SvarSlett