06.05.2011

Analyse av Davids samtale

Vi fikk i oppgave å ta opp en samtale - enten med familien, venner eller andre bekjente. Vi skulle deretter analysere opptakene. Jeg analyserte David sitt opptak.


Her er et utdrag av samtalen jeg analyserte:


Anonym: Har du snakket med ... i dag?

David: Ja faktisk, jeg snakket med han i dag... Hvordan det?

Anonym: Jeg bare lurte

David: Åja...

Anonym: Jeg håper jeg ikke møter han mer...

(Her snakker de om hvorfor venninnen ikke vil møte gutten mer)

Anonym: Herregud, så kleint!

David: Mhm… Hva har du gjort denne uken?

Anonym: Ikke så mye, jeg har gjort matte.

David: å har du Mattetentamen i morgen?

Anonym: Nei jeg har det på mandag! Hva har du gjort? Hehe..

David: Jesus.. Jo, hva har jeg gjort i uken.. Hmm, jeg var på jobbintervju på tirsdag!

Anonym: Å, hvor da?

David: På Jernia, hehh!

Anonym: Gøøøyyy… Når får du vite om du får jobben?

David: Jeg skulle egentlig få vite det i dag! Men de ringer sikkert bare i morgen istedenfor.

Anonym: Ja, får håpe du får jobben da!

David: Ja jeg og! Altså de skulle ringe meg uansett om jeg fikk den eller ikke da, så får håpe!

Anonym: ja.. Men du, har du tatt den mopedlappen?

David: Ja den tok jeg for sånn dritlengesiden. Eller på forrige uke. Hehehe

Anonym: Ja, klarte du den? Jeg glemte å spørre!!

David: JA, jeg fikk 4 feil!

Anonym: Åja kan man ha 5 eller noe sånt!?

David: Ja!

Anonym: Så bra!


  • David snakker i telefonen med en venninne
  • Hensikten med samtalen er mest for å underholde hverandre og å slå i hjel tid - det virker som om verken David eller jenten har noen formål med telefonsamtalen.
  • De snakker om hva de gjør, og om en gutt som ikke venninnen liker så spesielt godt - mildt sagt. De snakker også om hva de har gjort denne uken, og om hvor mye de har å gjøre på skolen.
  • David styrer samtalen, og bringer opp nye samtaleevner og bringer samtalen videre. Det høres ut som om venninnen gjør noe annet samtidig som hun snakker med David, og jeg vil si at hun derfor ikke er fullstendig tilstedeværende i samtalen.
  • De ler mye av seg selv og hverandre, spesielt David.

1 kommentar:

  1. Fanny - dette er fint, men du har ikke levert en etnografi!

    SvarSlett