14.05.2011

Analyse av familien Stenes samtale

Hei!

Her kommer en analyse av en samtale. Samtalen ble tatt opp av min gode venn Merete Stene (du kan besøke hennes norskblogg her), en dag familien hennes spiste middag. Deltakerene i samtelen er Merete, hennes bror (Anders), hennes mor (Linda) og hennes far (Jørgen). Fordi samtalen tydelig er delt i to (på grunn av en spisepause), har jeg valgt å analysere de to delene hver for seg. De to delene er den matrelaterte delen, og den skolerelaterte delen.



 Den matrelaterte delen:                                                                    Den skolerelaterte delen:
                                                          
Hvem snakker, og hva snakker de om?:                                      Hvem snakker, og hva snakker de om?
I den første delen av samtalen snakker familien                    I den andre delen av samtalen snakker familien
om at maten de holder på å spise er veldig god,                    om Anders' skolehverdag. Man skulle derfor tro
at det var godt med mye løk. Samtalen innledes                   at Anders spilte en fremtredende rolle, men den
ved at Jørgen spør de andre rundt bordet om                         er faktisk overraskende liten. Samtalen innledes
maten smakte godt. Det er rimelig å anta at grunnen          ved at Linda spør Anders om en dag hun hadde 
til at han begynte å snakke om det, var at det var                  lest at alle 8.klassingene skulle ha, en såkalt 
han som hadde laget maten. Merete sier at det                     "Toppdag". Hun ville finne ut hva det var for noe.
var godt med mye løk, og dette leder de andre                      Anders svarer ganske enkelt med "Toppdag?", så
inn på samme spor, slik at alle bidrar til samtalen,                det er tydelig at han heller ikke vet hva det er.
i større eller mindre grad. Iløpet av denne                               Merete bidrar med et kreativt og underholdende 
relativt korte samtalen er det for det meste                            forslag til hva det kan være, men Linda forteller
ja/nei-spørsmål og enstavelsesord.                                             at det skulle være en tur til en topp, og derfor
                                                                                                                     spør hun Anders hvor han var i går. Anders svarer
                                                                                                                     kort, og hele resten av samtalen blir han utspurt                                                                                                                           om hva de hadde gjort osv.


Hvorfor snakkes det?                                                                          Hvorfor snakkes det?
Den matrelaterte delen har egentlig ikke noe                        I den skolerelaterte delen snakkes det for å få
spesielt formål, bortsett fra at Jørgen vil finne ut                 informasjon om Anders' hverdagsliv. Familien 
om de andre likte maten hans. Etter at det er blitt               hans er veldig interessert i hva han foretar seg, 
bekreftet, glir samtalen inn i den typen hyggelig,                og de stiller mange spørsmål. Anders virker ikke
tidsfordrivende småprat man ofte finner rundt                     så ivrig på å fortelle, så han gir korte, presise svar.
middagsbordet.                                                                                    Dette gjør samtalen lenger, for da må de andre 
                                                                                                                     stille flere spørsmål, slik at de nærmest haler 
                                                                                                                     svarene ut av ham. 
                   

Hvem styrer samtalen?                                                                  Hvem styrer samtalen?
Jeg vil si at det er Merete som styrer samtalen i                 Det er helt klart Linda som styrer samtalen i den 
den matrelaterte delen , siden det er hun som                  skolerelaterte delen. Gjennom hele samtalen 
holder samtalen i gang etter at alle har svart på                 stiller hun spørsmål og oppfølgningsspørsmål, og  
Jørgens spørsmål. Hadde det ikke vært for                           slik er  det hun som styrer samtalen og bestemmer
hennes kommentar om løken, ville nok samtalen             temaene. Grunnen til at det er Linda som styrer, er 
ha sluttet tideligere. Det er også Merete som må              nok at det er hun som er mest interessert i å få vite 
ta opp samtalen som en skoleoppgave, så hun er              hva Anders har gjort på skolen. Hun har lyst til å bli 
selvsagt  interessert i å få så mye snakking som                  mer oppdatert på hva som skjer på skolen for 
  mulig. Derfor er det naturlig at det er hun som                 tiden, og det merker vi godt siden det både er hun 
leder samtalen videre.                                                                   som starter samtalen og hun som styrer den.

1 kommentar: