05.11.2010

Reklameanalyse

Analyse av reklamen” Noen ganger er det fint å kunne ta…”


Reklamen ”Noen ganger er det fint å kunne ta…” er en reklame for flytoget. Teksten på denne reklamen lyder slik ”Noen ganger er det fint å kunne ta …” med en litt beskjeden skrift under står det: ”Avgang hvert 10. minutt til og fra Oslo S”. Reklamen eller annonsen er laget av DDB Oslo, som er et reklamebyrå i Oslo. Reklamen ble utstilt i diverse blader, på ulike kollektivet transporter som trikk, buss og tog. Med andre ord reklamen er godt synlig. Annonsen er rettet mot foreldre generasjonen som flittig bruker tog som sine transportmidler. Det denne reklamen gjør er ikke bare å rette seg mot pendler gruppen men også den yngre generasjonen selv om budskapet ikke sier det samme. For mottakeren er enhver som ser denne reklamen og benytter seg av tilbudet. De blir informert om et veldig godt tilbud, nemlig avgang hvert 10 minutt som faller i smak hos enhver kollektivreiser med tanke på samferd. Det at reklamen velger ulike arenaer for å spre budskapet, viser bredden til målgruppen. Et slikt tilbud ville vært veldig gunstig, spesielt for pendlergruppen som er avhengig av denne formen for transportmidle.

Når man ser på det visuelle ved reklamen er det lite som røper om at denne reklamen reklamerer for flytog. På bildet ser vi en kvinne og en mann som omfavner hverandre. Bildet er sensuelt hvor vi kan se en uniformert mann og en ganske så pent kledd kvinne i hans armer. Dette tar fokuset fra reklamen. Kvinnen har på seg sterke feminine farger, og likedans mannen med en maskulin drakt. I bakgrunnen kan vi skimte et hurtigtog rase forbi, som signalisere flytoget. Paret står på perrongen, vi ser at baggen til mannen er slengt på bakken. Dette viser tilbake til reklamens tekst om tid. kvinnen har høyhælte sko med sterkt fargete klær, og en slank kropp som kan ses i sammenheng med dagens kvinneideal.

Vi kan visuelt se at kvinnen og mannen er den dominerende parten i bildet, og at budskapet ikke er så synlig ved øyet. Om dette er et bevist brukt virkemidle er ikke sikkert. Det er disse to som er oppmerksomhetsfangerne på reklamen. Dette kan være et virkemidle for å få til stoppeffekten. Slik at man stopper tar seg tid for å se på reklamen. Grunnen kan være at det er to personer som kysser hverandre, dette gjør slik at mottakerens interesser blir fanget. Det personene på bildet gjør kan relateres til godt til bildeteksten som er vist lenger ned. Det forklares at du kan bruke god tid til noe annet enn å planlegge togturen din.

Som sagt er kvinnens klær noe som tar oppmerksomheten, ergo et virkemidle. Dette kan ha blitt brukt for å glorifisere bildet. Begge har på seg klær som står i kontrast med den gråpreget bakgrunnen som kan være en indikasjon på at der er disse to som er i fokus. Dette gir av følelse av liv, fart og spenning. I tillegg at vi ser toget i bakgrunn i høyfart som gir fargebevegelse på det som ser ut som et tog i høy hastighet.

Teksten på reklamen er plassert nedunder bildet og selve hovedaspektet som er kvinnen og mannen. Det er derfor ikke teksten en først legger merke til men i etterkant. Teksten er kort og enkel og informerer mottakeren/målgruppen på en linje at det noen ganger er det fint å kunne ta neste tog. Et veldig mye brukt ”hverdagsutrykk” som gir en relasjon til reklamen. Dette gjør slik at en enkelt kan huske budskapet. ”Noen ganger er det fint å kunne…” er en nokså kjent frase som ofte blir sagt og brukt. Noe som også er et bevisst virkemidle. Så reklamen har fokusert på det visuelle slik at leseren automatisk ser etter mer informasjon på reklamen.

Denne reklamen er realistisk i sitt budskap, fremstiller budskapet godt og enkelt formidlet gjennom en setning. Reklamen spiller på de sensuelle følelsene som er et bevisst virkemidle brukt for å få stoppeffekten hos mottakeren. Det å spille på noe annet enn det originale budskapet, kan være en risk hvis man ikke behersker metoden. På samme måte det kan være en fordel hvis man klarer det. Denne reklamen klarte det veldig godt og fikk ett veldig godt resultat.
-- Haroun

3 kommentarer:

  1. Kjempe bra analyse, Haroun :-)

    SvarSlett
  2. Godt jobbet, Haroun! :D
    Stå på videre! :)

    SvarSlett
  3. Strukturen er litt rotete, men analysen her er grundig og god, særlig på det visuelle - som jo er det estetiske. Du kunne utforsket dette med kvinne- og mannsideal enda mer, det var veldig interessant. Bra, Haroun!

    SvarSlett