05.11.2010

Telephone

Halla!
Problemstilling: Forsterker videoen vårt inntrykk av selve sangen?

Lady Gaga: Stefani Joanne Anfelina Germanotta eller bedre kjent som Lady Gaga, ble født 28. mars 1986 i Manhatten. Hennes foreldre er italiensk-amerikanere men hun er oppvokst i Manhatten. Hun har før jobbet som låtskriver for flere kjente artister( som Britney Spears og Pussycat Dolls) men er nok mest kjent for sin karriere som artist.
Analyse av videoen:
Album: The Fame Moster.
Sjanger: Elektro pop, dance-pop.
Utgivelse: 26.01.10
Regissør: Jonas Åkerlund
Tema:
Filmen er en fortsettelse etter musikkvideoen "Paparazzi", hvor Gaga dreper sin mann og slutter med at hun blir sendt til fengselet. Her i "Telephone" foregår da handlingen i fengselet og under hennes neste mordaksjon.
Tema er vold og hva man kan gjøre når man ikke er seg selv.
Handling:


Tankekontroll (mind control) brukes til å programmere mennesker til å bli mentale slaver og å utføre bestemte oppgaver. I Paparazzi ( hennes forrige video) spiller Gaga rollen som en tankekontrollert slave som var “programmert” til å forgifte og drepe kjæresten sin. Telephone er en fortsettelse av denne historien, hvor Gaga må i fengsel for sin forbrytelse.

Musikkvideo starter med en lang intro av stemningen og omgivelsene rundt og i fengselet.
Lady Gaga blir plassert i luftegården hvor hun er iført lenker og solbriller dekket av tente sigaretter. Hun blir så ropt inn på høytaleren at hun har en innkommende samtale fra Beyonce.
Det er da sangen starter, og hun synger at hun ikke hører og er opptatt.

Etter det begynner hun å danse iført undertøy( det kan ha noe med det faktum at hun ble, før videoen ble lagd, antatt for å ha penis etter en konsert hvor det ble filmet under skjørtet hennes).
I og med at det foregår i et fengsel, får du ikke helt den følelsen av at det er trist og elendig. For det er lyst som får deg til å tenke at hun ikke kommer til å oppholde seg der veldig lenge.

Deretter slutter hun å synge og handlingen går videre med melodien som svak bakgrunnsmusikk. Hun blir løslatt av Beyonce som også ser ut til å være under tanke kontroll.
De kjører avgårde i bilen Pussy Wagon( som tidligere ble brukt i filmen Kill Bill da hovedpersonen skal dra for å drepe sine fiender). Under bilturen har de to en samtale preget av ordtak. ( Her er belysningen fortsatt lys, og de er begge iført veldig elegante klær. I denne scenen ser man godt at begge er tankekontrollerte, hvor de har helt tomme blikk.)

Så stopper de ved en restaurant. Beyonce går inn, iført nye gule klær og Mikke Mus solbriller( som også er brukt i videoen Paparazzi, i scenen hvor Lady Gaga forgifter sin kjæreste). Hun møter en gutt( som tydeligvis er bekjent) og mens han går og bestiller mat, putter hun gift i te-koppen hans.
Samtidig, står Lady Gaga på kjøkkenet( iført et hvit skjørt og har en tlf som hjelm) og lager maten på restauranten. Hun putter gift i all maten, og forgifter derfor alle på restauranten. Etter det kommer hun å serverer maten til Beyonce sitt offer( hvor det igjen er øyeblikk hvor Lady Gaga bare står der med et tomt blikk ut i løse luften, som tyder på tankekontroll. Hun og her iført det samme bare at nå er deler av håret hennes formet som en tlf over det ene øyet.)
mens alle spiser den forgiftede maten, teller Lady Gaga til tre på tysk, og så er alle døde.
Da begynner de to å danse i "patriotisk" antrekk, som er ganske urovekkende.
I sitt intervju med E! Online om Telephone, uttalte Gaga at hun ville ta
Ideen om at Amerika er full av unge mennesker som er oversvømt med informasjon og teknologi og snu det til noe som mer var en kommentar til den type land som USA er.”

Gaga og Beyoncé flykter til slutt fra åstedet. Gaga er deretter vist foran Pussy Wagon iført en leopard-mønstret drakt, en henvisning til «sex kitten” Monarch programmering.
Miljø:
Det er altså da, flere miljøer under filmen. Starter med fengselet, hvor Gaga er en fange. Så til restauranten hvor Gaga og Beyonce utfører et massemord. Og scenene i bilen hvor de har dype samtaler som virker meningsløse for oss.

Filmtekniske grep:
Det er for det meste lyse scener, men du får fortsatt den skremte og urovekkende følelsen, som kommer av de små klippene som kommer hele tiden av Gaga med skremmende ansiktsuttrykk.
Oftest brukt normal vinkel, hvor det ofte blir brukt effekten "zooming". Fugleperspektiv er brukt på starten, hvor omgivelsene rundt blir filmet. Det er også brukt froskeperspektiv, som kan ses i scenen på restauranten når Lady Gaga står med en tomt blikk mens restaurantens kunder dør.


Egenvurdering:


Første gang jeg hørte sangen "Telephone", forestilte jeg meg bilder av Lady Gaga danse i en klubb mens en irriterende person ringer henne. Disse bildene skapte hode mitt fordi det er det teksten "sier".
Men med en titt på musikkvideoen, etter å ha lest denne analysen og analysert den selv, forstår jeg at sangen har et helt annet budskap. Videoen er veldig intens og det er mye som skjer. Det gjør at du ikke klarer å få med deg hva de synger hele tiden. Dere kan se på teksten til sangen her.
Så til denne sangen, mener jeg at det er viktig å få med seg musikkvideoen. Hvis ikke er det vanskelig å faktisk forstå hva hun mener med sangen.


Kilder:


Håper dere likte min analyse.

-David

4 kommentarer:

  1. Eva Murray5/11/10 15:36

    Dette var interessant og bra! Det er ikke så stor forskjell på en film og denne musikkvideoen, mye handling og mange virkemidler. Det er nesten så en kan lure på om videoen kom først, og at det er satt musikk til den etterpå :)

    SvarSlett
  2. Oi, her var det masse jeg ikke hadde tenkt på før! Godt jobbet, David! :D

    SvarSlett
  3. :)

    - Dave B)

    SvarSlett
  4. Hei David - du peker på mange viktige elementer, men norskfaglig kunne jeg tenkt meg en sterkere kobling av virkemidler og tematikk (hva virkemidlene betyr for budskapet i "filmen". Jeg reagerer også på at denne videoen er nesten som en film, og det burde du kanskje se på? Fint at du bruker lenker for å gjøre det visuelt interessant.

    SvarSlett